EU’s CO₂-emissionsstandarder for tunge køretøjer repræsenterer et modigt skridt mod dekarbonisering af transportsektoren og opnåelse af klimaneutralitet i 2050. Selvom disse regler udgør udfordringer, tilbyder de også muligheder for virksomheder til at innovere, tage bæredygtige brændstoffer i brug og opnå konkurrencefordele.
Hvorfor fokusere på tunge køretøjer?
Tunge køretøjer som lastbiler og busser står for cirka 6 % af de samlede drivhusgasemissioner i EU og 25 % af emissionerne fra vejtransport. På grund af deres størrelse, vægt og lange transportafstande forbruger de store mængder brændstof og udleder betydelige mængder CO₂. EU’s CO₂-emissionsstandarder sigter mod at tackle denne miljømæssige udfordring, samtidig med at innovation fremmes, og der skabes lige vilkår i transportbranchen.
Hovedpunkter for CO₂-emissionsstandarderne for tunge køretøjer
EU’s regler fastsætter specifikke mål for reduktion af CO₂-emissioner fra nye tunge køretøjer:
Standarderne gælder for køretøjer over 16 ton, som udgør størstedelen af emissionerne fra tunge transporter. Dette inkluderer stive lastbiler, sættevognstrækkere og busser.
For at sikre overholdelse skal producenter rapportere køretøjernes CO₂-ydeevne ved hjælp af værktøjet Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (VECTO).
Udvikling og produktion af køretøjer, der opfylder disse strenge standarder, kræver ofte betydelige investeringer i nye teknologier, hvilket kan øge omkostningerne for både producenter og operatører.
Tilgængeligheden af ladestationer og stationer med bæredygtige brændstoffer er stadig begrænset, især for langdistanceoperationer i Europa. Mens elektrificering fungerer godt for mindre køretøjer, kræver tunge køretøjer mere avancerede løsninger som bæredygtige brændstoffer for at opfylde krav til ydeevne og rækkevidde.
For virksomheder, der driver tunge flåder, tilbyder fossilfrie brændstoffer som HVO en praktisk og øjeblikkelig løsning til at opfylde EU’s CO₂-emissionsstandarder uden at kræve større ændringer af køretøjerne.
HVO er en drop-in-løsning, der er fuldt kompatibel med dieselmotorer, hvilket betyder, at flådeoperatører kan reducere emissionerne uden at skulle udskifte deres køretøjer. HVO kan reducere livscyklus-CO₂-emissioner med op til 90 % sammenlignet med traditionel diesel og hjælpe virksomheder med at opnå overensstemmelse med EU’s mål.
HVO har en høj cetantallet og brænder renere end fossil diesel, hvilket giver bedre motorydelse, lavere vedligeholdelsesomkostninger og længere motorlevetid.
Hos Biofuel Express forstår vi de udfordringer og muligheder, som EU’s CO₂-emissionsstandarder for tunge køretøjer medfører. Vi tilbyder skræddersyede løsninger, der hjælper din virksomhed med at opfylde overholdelses- og bæredygtighedsmål:
Pålidelig HVO-forsyning
Adgang til høj kvalitets forssilfriebrændstoffer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Østrig.
Ekspertrådgivning
Support til forståelse og opfyldelse af emissionsstandarder med løsninger inden for bæredygtige brændstoffer.
Værktøjer til emissionssporing
Hjælper virksomheder med at spore og rapportere CO₂-besparelser opnået gennem brug af bæredygtige brændstoffer.
Fossilfrie brændstoffer som HVO spiller en afgørende rolle i at bygge bro mellem nuværende teknologier og langsigtede mål om nul-emissioner. Ved at samarbejde med erfarne leverandører som Biofuel Express kan din virksomhed navigere sikkert gennem denne overgang, reducere dit CO₂-fodaftryk og samtidig bevare driftsmæssig effektivitet.
"*" indikerer påkrævede felter