ETS er et “cap-and-trade”-system, hvor virksomheder skal købe kvoter for hver ton CO₂, de udleder. Det samlede antal kvoter er begrænset og reduceres over tid for at fremme emissionsreduktioner. Virksomheder, der udleder mindre end deres kvote, kan sælge det overskydende, mens de virksomheder, der overstiger deres grænse, skal købe ekstra kvoter eller betale bøder.
Under Fit for 55-pakken har EU som mål at opnå en 55% reduktion i GHG-emissioner inden 2030 sammenlignet med 1990-niveauerne. For at nå dette mål vil ETS blive udvidet til at dække emissioner fra vejtransport og bygninger og skabe en ny ETS-sektor, ofte kaldet “ETS2”.
Nøglepunkter i ETS-udvidelsen:
Inklusion af brændstofleverandører
Det bliver brændstofleverandørerne, og ikke de enkelte køretøjsoperatører, der skal købe kvoter for de emissioner, der er forbundet med de brændstoffer, de sælger.
Denne ekstra omkostning forventes at blive overført til forbrugerne, hvilket betyder højere brændstofpriser for transportvirksomheder.
Prissætning af CO₂-udledning
Udvidelsen indfører en CO₂-pris på brændstof til vejtransport, hvilket gør fossile brændstoffer som traditionel diesel dyrere og tilskynder til brug af bæredygtige alternativer.
Det forventes, at prisen på diesel kan stige med 10 til 12 eurocent pr. liter inden 2030 på grund af ETS2.
Gradvis implementering
Det nye system forventes at være operationelt fra 2027, hvilket giver virksomheder tid til at tilpasse sig.
Højere brændstofomkostninger
ETS vil øge omkostningerne ved fossile brændstoffer, da leverandørerne vil overføre udgiften til køb af kvoter til forbrugerne. Dette skaber et økonomisk incitament til at skifte til brændstoffer med lavere emissioner.
Pres for at reducere CO₂-udledning i forsyningskæden
Virksomheder med betydelige transportaktiviteter vil opleve øget pres for at reducere deres CO₂-aftryk, især Scope 3-emissioner, efterhånden som kunder og myndigheder kræver større gennemsigtighed og bæredygtighed.
Øgede driftsomkostninger for logistikvirksomheder
Da brændstof ofte udgør mellem 20% og 30% af de samlede driftsomkostninger for transportvirksomheder, vil stigende brændstofpriser direkte øge de samlede driftsomkostninger. Dette kan føre til højere priser på varer og tjenester.
Selvom bæredygtige brændstoffer som HVO er bredt tilgængelige, er infrastrukturen til elektriske eller brintdrevne tunge køretøjer stadig underudviklet i mange regioner. Højere brændstofpriser kan presse budgetterne, især for virksomheder med små overskud. Det vil blive en central udfordring at håndtere disse omkostninger og samtidig forblive konkurrencedygtig. Introduktionen af ETS2 tilføjer et ekstra lag af regulering, som virksomhederne skal navigere i, hvilket kræver større fokus på overholdelse og rapportering.
Større virksomheder og forsyningskædepartnere er allerede under pres for at reducere Scope 3-emissioner, og de kan foretrække transportvirksomheder, der kan dokumentere en lav CO₂-belastning. Transportkunder kan kræve dokumentation for emissionsreduktioner for at opfylde deres egne bæredygtighedsmål. Evnen til at dokumentere CO₂-reduktioner gennem platforme som Biofuel Express Insight vil blive stadig vigtigere for at vinde kontrakter.
Bæredygtige brændstoffer som Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) tilbyder en øjeblikkelig løsning for virksomheder, der ønsker at mindske effekten af ETS-udvidelsen:
Hos Biofuel Express er vi dedikerede til at hjælpe virksomheder med at navigere i de udfordringer og muligheder, som ETS-udvidelsen medfører:
Pålidelig forsyning af bæredygtige brændstoffer
Vi leverer højkvalitets HVO i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Østrig.
Ekspertrådgivning
Vi tilbyder skræddersyet vejledning om overgangen til bæredygtige brændstoffer og hvordan man finder rundt i det komplekse regulatoriske landskab.
Værktøjer til emissionssporing
Vores løsning, Biofuel Express Insight, hjælper virksomheder med at måle og rapportere CO₂-besparelser, hvilket gør det lettere at overholde gældende og fremtidig lovgivning.
"*" indikerer påkrævede felter