Hos Biofuel Express er bæredygtighed ikke bare et buzzword – det har været den drivende kraft bag alt, hvad vi gør i mere end 15 år. Vi arbejder aktivt på at konvertere tung transport til fossilfrie brændstoffer og dekarbonisere vores kunders forsyningskæder. Som stolte forhandlere af Neste MY i Sverige og Danmark tilbyder vi markedets højeste kvalitet af HVO100 Renewable Diesel.
Mens vi brænder for fordelene ved fossilfrie brændstoffer, forstår vi, at man skal se det for at tro på det. Derfor bør du se vores informative video, produceret af Neste, om vigtigheden og fordelene ved bæredygtige brændstoffer. Se videoen nedenfor og lær mere om, hvordan disse brændstoffer kan ændre måden transportbranchen, og bygge en bæredygtig fremtid.
De miljømæssige bekymringer
Det er ingen hemmelighed, at transportsektoren er en betydelig bidragyder til global energiforbrug og medfører store emissioner (ca. 25 % af de samlede emissioner globalt og 33 % alene i Sverige er transportrelaterede). Fossile brændstoffer som olieprodukter, naturgas og kul, som driver en stor del af transportsektoren, er ikke-vedvarende ressourcer. Når de forbrændes, frigiver disse brændstoffer enorme mængder kuldioxid (CO2) i atmosfæren, hvilket forværrer klimaændringerne. Ved at skifte til bæredygtige brændstoffer, der stammer fra konstant regenererende kilder, mindsker vi frigivelsen af kulstof, der tidligere var fanget dybt under jorden i form af petroleum eller naturgas.
Det naturlige kulstofkredsløb
I modsætning til fossile brændstoffer er de forssilfrie brændstoffer, vi leverer, i det store hele produceret af to forskellige typer råvarer – fødevare- og foderafgrøder samt affald og rester, som er kategoriseret i direktiv III om vedvarende energi, artikel 26 og bilag IX respektive. Den første type af disse råvarer, afgrøder, har en livscyklus, hvor fotosyntese (uden tvivl den vigtigste kemiske proces på jorden, hvor planter omdanner CO2 og solenergi til sukker og ilt) spiller en betydelig rolle (se specifikt de sidste tre formelkomponenter nedenfor). Afgrøderne har derfor en naturlig mekanisme til opsamling og lagring af kulstof, der grundlæggende fungerer hele deres liv og resulterer i en nettoudtagning af CO2.
Så når vi brænder biobrændstof fremstillet af afgrøder, f.eks. rapsolie, frigiver vi cirka samme mængde kuldioxid i atmosfæren, som vi ville med et tilsvarende dieselfuelækvivalent. Forskellen er, at når vi beregner emissionerne, ser vi ikke kun på forbrændingsprocessen, vi ser på produktets forbrændingslivscyklus. Dette betyder, at vi tilføjer alle netto-tilføjelser af CO2 til atmosfæren samt trækker alle netto-optagelser, hvilket resulterer i en meget lavere nettoudslipsværdi. Og det er det fantastiske ved biobrændstoffer.
Nå, men hvad med den anden råvarekategori, affald og rester? Hvorfor er deres emissionsværdier endnu lavere? For at forstå det skal vi lige se på, hvordan emissionerne beregnes for biobrændstoffer, der bruges i transportsektoren. Heldigvis er dette “klart” beskrevet i direktiv III om vedvarende energi, bilag VI, afsnit B, passende kaldet “metodologi” og går som følger:
Hvor
Nu er der selvfølgelig meget at tage hensyn til ved at se på denne formel, men det ene at fokusere på for at forstå forskellen mellem de to råvarekategorier er det faktum, at formelkomponenterne eec og el faktisk er lig med nul, når der beregnes emissioner for affald og rester. Dette betyder, at når for eksempel brugt madolie, anvendes i produktionen af biobrændstoffer, tilføjer vi kun emissionerne fra produktion, transport og brug af brændstof, hvilket betyder, at summen af alle dele er meget lavere end inklusionen af landbrugsdyrkning for eksempel. Dette er rimeligt, ikke? Logisk set er der ingen dyrkning af… ja, affald. Men… vent, brugt madolie er et olieprodukt, ikke? Afledt af afgrøder, for eksempel oliven? Hvorfor tages den dyrkning ikke i betragtning? Fremragende spørgsmål. Det er et emne, der skal udforskes i kommende artikler, når vi dykker dybere ned i det interessante emne om livscyklus. Dette er faktisk en fantastisk grund til at tilmelde dig vores nyhedsbrev og holde dig opdateret om vores kommende indhold.
Udnyttelse af eksisterende infrastruktur
En af de mest betydningsfulde fordele ved cirkulære brændstoffer er deres kompatibilitet med eksisterende infrastruktur. De kan problemfrit integreres i nuværende køretøjer, fly, skibe og distributionsystemer og udnytte den allerede eksisterende infrastruktur. Denne egenskab letter en glidende overgang væk fra fossile brændstoffer og hen imod bæredygtige alternativer uden at kræve omfattende ombygninger eller investeringer i ny infrastruktur.
Øjeblikkelig tilgængelighed og skalerbarhed
Vedvarende brændstoffer tilbyder en praktisk løsning på det presserende behov for emissionsreduktion. Modsat nogle nye teknologier er teknologier til vedvarende brændstoffer beviste og kommercielt tilgængelige i dag. Med hurtig skaleringspotentiale giver de en konkret vej til at dekarbonisere transportsektoren og opnå ambitiøse klimamål.
Omfavnelse af bæredygtige løsninger
Uanset om det er vedvarende elektricitet, vedvarende brint eller cirkulære brændstoffer, er det afgørende at skifte væk fra fossile brændstoffer mod bæredygtige alternativer. Bæredygtige brændstoffer giver en attraktiv vej til at reducere emissioner, forbedre luftkvaliteten og fremme energiuafhængighed.
Konklusionen er, at vedtagelsen af fossilfrie brændstoffer er afgørende for at bekæmpe klimaændringer og opbygge en mere bæredygtig fremtid. Ved at omfavne bæredygtige løsninger kan vi drive innovation, reducere emissioner og sikre en renere, grønnere planet for kommende generationer. Lad os begynde denne rejse mod bæredygtighed sammen.
"*" indikerer påkrævede felter